1. А.А. Колупаєва. Основи
інклюзивної освіти.
У навчально-методичному посібнику (307 сторінок, 12 розділів)
представлено теоретико-методологічні, нормативно-правові та організаційно-методичні
засади інклюзивної освіти.
Висвітлюються питання диференційного викладання та оцінювання
навчальних досягнень та розвитку дітей з особливими освітніми потребами в
інклюзивному середовищі; адаптації/модифікації курикулуму й методик
викладання; розроблення індивідуальних навчальних планів та програм для дітей з
особливими освітніми потребами; взаємодії з різнопрофільними фахівцями та
батьками учнів з інклюзивною формою навчання.
Для поглибленого вивчення питання пропонується цілий розділ
«корисні ресурси» (стор.176-304), які складають сучасні наукові матеріали
зарубіжних вчених.
2. А.А. Колупаєва, О.М. Таранченко
«Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова
ланка.»
Серія «Інклюзивна освіта» (Путівник для педагогів) Київ –
2010р.
Навчально-методичні матеріли висвітлюють особливості розвитку
навчання та виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку (порушенням
слуху, зору,дітей з церебральним паралічем), методичні рекомендації та
модифікації навчального середовища; прийоми, що уможливлюють забезпечення
навчальних потреб таких учнів в інклюзивних
умовах загальноосвітнього закладу, специфіку роботи з батьками і фахівцями
закладу.
Спеціальний розділ «Корисні ресурси» сприяє удосконаленню
інклюзивної практики( стор.52-88)
3. А.А.
Колупаєва, Л.О. Савчук
«Діти з особливими
освітніми потребами та організація їх навчання».
Серія «Інклюзивна освіта». Київ – 2011р.
Зміст посібника складають науково-теоретичні та методичні
матеріали, концептуальні засади інклюзивної освіти, практичні аспекти її
впровадження в навчальний простір загальноосвітніх закладів, питанням надання
корекційно-розвивальних послуг дітям з особливими освітніми потребами.
Особливо цікаві розділи:
III. «Діти з особливими освітніми потребами» (їх
класифікація).
IV. «Проблеми родинного виховання. Батьки та інклюзія».
V. «Розроблення індивідуального
навчального плану (ІНП), оцінювання. Компоненти ІНП.
VI «Корекційно –
розвивальна робота як складова інклюзивного
навчання».

Як дуже важливий
додаток до посібника - розділ «
Корисні ресуси (стр. 115-242) (Рекомендовані методичні поради Джуді Рупарта). В
цьому розділі - методи і підходи до
самостійного планування та реалізації навчального процесу дітей з особливими потребами в інклюзивному класі:
· загальна модель навчального процесу ;
· засади і принципи організації ;
· підходи до викладання;
· планування діяльності;
· акомодації-модифікації;
· практичні поради спеціаліста.
4. Канадський центр
досліджень з питань інвалідів.
« Планування спрямоване
на кожного учня : посібник розроблення
та впровадження індивідуальних навчальних планів»
Досвід провінції Манітоба – 2012р.
Даний посібник адресований педагогам і членам команд
підтримки учнів інклюзивних класів. Він складається з трьох розділів (стр.7-56)
і додатків (стр.57-85).
В основних розділах –
· огляд технології
індивідуального планування;
· склад команди
підтримки учня;
· види підтримки
учнів;
· документування
плану роботи (ІНП);
· огляд процесу
індивідуального планування.
5. Під загальною редакцією А.А.
Колупаєвої. «Путівник для батьків дітей з особливими потребами:
Навчально-методичний посібник у 9 книгах». Серія «Інклюзивна освіта» ТОВ ВПЦ «Літопис
– XX -2010р.
Бібліотечка розкриває секрети і
шляхи спільної діяльності школи і батьків дітей з особливими потребами різних
нозологій (кожна книжечка присвячена проблемам навчання і виховання в сім’ї
дітей з різними вадами психофізичного розвитку).
Цей «путівник» буде цікавим не
тільки батькам, а й педагогам класів інклюзивного напрямку.
6. Інститут спеціальної педагогіки
АПН України.
За редакцією В.І. Бондар, В.В. Засенко, В.В. Тарасун «Технології психічної
інтеграції дітей з аутизмом». Київ-2006р.
Том II «Напрями
психотерапевтичного впливу на особистісний розвиток дітей з аутизмом».
У посібнику представлено цілісну психолого-педагогічну систему засобів
діагностики та шляхи включення дітей з аутизмом в освітнє середовище та соціум.
Том I
присвячений розробці інноваційних технологій розвитку пізнавальної діяльності
дітей з аутизмом, сомато-сенсерному розвитку, формуванню інтелектуальних
навичок читання і письма, базових комунікативних навичок, вмінню орієнтуватись
у довкіллі (273 сторінки). Том II
присвячено психотерапевтичним напрямом розвитку особистості дітей з аутизмом:
музичній, ігровій та поведінковій терапії. (249 сторінок)
Даний двотомник цінний ще й тим,
що в обох посібниках є широкий перелік посилань на друковані видання видатних
учених з проблеми дитячого аутизму (Iй том –
29 видань, IIй том – 36 видань).
Періодичні видання:
1. «Дитина з особливими потребами». (Інклюзивна
освіта. Дефектологія. Корекційна робота.)
Н.А. Ткаченко «Інклюзивне
навчання»
В даній статті автор зупиняється
на питаннях:
• визначення
поняття «інклюзія»;
• пріоритетні
напрями роботи;
• застосування
психолого-педагогічного супроводу учня; (його форми)
• тісний
зв’язок шкіл з інклюзивним навчанням і спеціальних загальноосвітніх закладів у
виробленні спільних методик і шляхів удосконалення корекційно-реабілітаційних
процесів навчального простору.
2. №1. Січень 2015р.
Л.О. Дубейко «Діти з особливими
освітніми потребами в загальноосвітньому навчальному закладі».

Стаття цікава для учителів-початківців інклюзивних класів. Авторка надає ряд цікавих і корисних порад
практичного застосування методик корекційного викладання основ наук у класах з
інклюзивною формою навчання.
3. №4
Квітень 2015р.
Н.В. Тарасенко «Особливості розвитку
соціальності школярів в умовах інклюзивної освіти».
В статті:
·
знайомство з нормативними документами щодо становлення інклюзивної освіти в
Україні;
·
історичний шлях
розвитку інклюзивної освіти;
·
характеристики інклюзивного освітнього простору;
·
тлумачення поняття «соціальність» та її складових;
·
рівні розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти;
·
форми, засоби, методи роботи щодо розвитку соціальності учнів;
·
набуття соціального досвіду.
4. №5 Травень 2015р. О.Волошин «Роль
асистента вчителя в умовах інклюзивного навчання»
В статті порушено питання
загальних обов’язків асистента учителя, його взаємодія з учителем (учителями)
класу та групою підтримки учня з особливими освітніми потребами. Ця стаття
також допоможе адміністрації школи у складанні посадового сертифікату асистента
учителя.
5. №6 Червень 2015р. Т.В. Суровцева
«Інклюзивна освіта в ДНЗ».
Дана
стаття зацікавить як керівників ДНЗ, так і робітників дитячих закладів, батьків
дітей з особливими потребами дошкільного віку.
Автор дуже ретельно описує
функціонал робітників, їх завдання і практичні дії на заняттях з особливими
вихованцями.
6. №7 Липень 2015р. Н.М. Горіна «Поради
користувачам слухових апаратів». (Матеріал для батьків, які мають дітей з
вадами слуху, та вчителів шкіл).
Підняті питання:
-
адаптація до слухового апарату;;
-
вірний підбір апаратів;
-
правила користування, догляд.
7. №2. Лютий 2016р. М.О. Трохимчук «Інклюзивна
освіта як модель соціального устрою».
В статті порушені питання:
-
сутність форм навчання;
-
мейнстримінг;
-
інтеграція;
-
інклюзивна освіта;
-
основні цінності інклюзивної освіти;
-
переваги інклюзивної освіти;
-
форми інклюзивної освіти;
-
ефективність процесу інклюзивної освіти.
8. О.О. Андрущенко «Організація
інклюзивної освіти в дошкільному навчальному закладі»
-
завдання інклюзивної освіти в ДНЗ;
-
принципи інклюзивного простору в ДНЗ;
-
мета створення інклюзивних груп;
-
приймання дітей до інклюзивних груп;
-
необхідні умови результативної роботи.
9. №3. Березень 2016р. Л.І. Корсунська,
А.О. Шаповал «Особливості роботи з батьками в умовах інклюзивного закладу».
Стаття присвячена ефективним
формам роботи з батьками учнів з особливими потребами.
Родинні зустрічі в закладі:
-
етапи підготовки;
-
змістовна лінія реалізації;
-
практичні форми роботи на зустрічах;
-
форми консультацій для батьків;
-
участь дітей в роботі з батьками.
10. №5 Травень 2016р. В.Ю. Лагодюк «Організаційно-педпгогічні
умови інтеграції дітей із особливими потребами в загальноосвітній простір».
Стаття охоплює широкий спектр
роботи діяльності адміністрації і педагогічного колективу закладу в організації
інклюзивного простру в закладі.
11. Л.В. Тараскіна «Соціалізація дітей з
особливими освітніми потребами».
Семінар – практикум для педагогів
закладу в умовах впровадження інклюзивної моделі навчання.
12. Н.В. Тарасенко «Соціально-педагогічний
підхід до формування дитячого колективу в умовах інклюзивного закладу».
Стаття присвячена проблемам у
створенні дитячого колективу в закладі освіти з інклюзивною формою навчання.
-
визначення поняття «Колектив»;
-
необхідні умови для створення дитячого
колективу;
-
алгоритм подолання проблеми;
-
основні принципи формування дитячого
колективу;
-
практичні вправи.
13. №7. Липень 2016р. І.О. Калініченко «
Інклюзивна освіта. Теорія і практика».
Стаття присвячена проблемам
пошуку шляхів оптимізації процесу освіти дітей з порушенням психофізичного
розвитку.
14. Н.В. Тарасенко. «Формування
здорового способу життя дітей в умовах інклюзивного закладу».
Стаття порушує актуальність проблеми пошуку ефективних шляхів збереження та
формування здорового способу життя дітей з психофізичними розладами:
·
визначення здоров’я;
·
складові здоров’я;
·
методи формування здорового способу
життя;
·
квести та театралізовані постанови.
15. №10. Жовтень 2016р. К.С. Волкова
«підготовка вчителів до роботи в інклюзивному закладі».
У статті запропоновано форми і
методи підготовки загальноосвітнього закладу до введення у практику роботи
інклюзивного навчання :
·
підготовка класного колективу;
·
підготовка батьків;
·
професійна підготовка вчителів;
·
розробка критеріїв оцінювання.
16. О.М.Задворнова «Особливості
організації навчання та виховання дітей в інклюзивному закладі».
Стаття порушує питання особливостей психокорекційної
роботи з гіперактивними дітьми, вказує
напрями роботи з батьками дітей з ГРДВ.
17. І.В. Юхіьуць "Структура і молоді системи роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в навчальному закладі". (Рівне. РОІППО. 2012)
Зміст посібника складає опис системи роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, схеми і моделі роботи з "особливими дітьми". Посібник містить також методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання з досвіду роботи КЗО "Багатопрофільний навчально-реабілфтаційний центр" Дніпровської облради.
18. "Актуальні питання корекційної освіти" Збірник наукових праць. Том I і II. (Кам'янець - Подільський - 2017).
У даному збірнику висвітлені актуальні питання спеціальної та інклюзивної освіти, особливості організації та проведення корекційно-розвивальної та реабілітаційної роботи з різними віковими групами дітей з особливими освітніми потребами в процесі інклюзивного навчання та сімейного виховання.
19. Н.М. Дятленко, Н.З. Софій, Ю.М. Найда
"Асистент учителя в інклюзивному класі" (Навчально-методичний посібник) Київ-2015
В даному збірнику висвітлені питання:
· особливості організації НВП в інклюзивному класі;
· диференціація викладання;
· оцінювання навчальних результатів;
· командний підхід в інклюзивному навчанні;
· практика спільного викладання;
17. І.В. Юхіьуць "Структура і молоді системи роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в навчальному закладі". (Рівне. РОІППО. 2012)
Зміст посібника складає опис системи роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, схеми і моделі роботи з "особливими дітьми". Посібник містить також методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання з досвіду роботи КЗО "Багатопрофільний навчально-реабілфтаційний центр" Дніпровської облради.
18. "Актуальні питання корекційної освіти" Збірник наукових праць. Том I і II. (Кам'янець - Подільський - 2017).
У даному збірнику висвітлені актуальні питання спеціальної та інклюзивної освіти, особливості організації та проведення корекційно-розвивальної та реабілітаційної роботи з різними віковими групами дітей з особливими освітніми потребами в процесі інклюзивного навчання та сімейного виховання.
19. Н.М. Дятленко, Н.З. Софій, Ю.М. Найда
"Асистент учителя в інклюзивному класі" (Навчально-методичний посібник) Київ-2015
В даному збірнику висвітлені питання:
· особливості організації НВП в інклюзивному класі;
· диференціація викладання;
· оцінювання навчальних результатів;
· командний підхід в інклюзивному навчанні;
· практика спільного викладання;
· особливості педагогічної підтримки та психологічного супроводу учнів з ООП в інклюзивному просторі навчального закладу.
20. Тамара Сак "Організація співпраці в інклюзивному класі" (Особлива дитина. Навчання і виховання" №4 2013р.)
Автором представлено моделі навчальної діяльності учнів інклюзивного класу, визначено психологічні і педагогічні умови формування співпраці учасників навчально-виховного процесу.
21. Тамара Сак "Індивідуалізація навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі" (Особлива дитина. Навчання і виховання №4 2014р.)
У статті визначені психолого-педагогічні умови формування мотивації до навчання учнів з ООП в інклюзивному класі. Представлено напрям розвитку пізнавальної сфери, реалізацію корекційно-розвивальних завдань навчання.
22. Оксана Федоренко. "У пошуках оптимальних шляхів упровадження інклюзивного навчання - дітей з порушенням слуху" (Особлива дитина. Навчання і виховання. №2 2013р.)
У статті розглянутий досвід успішного впровадження інклюзивної освіти у Великобританії, США, Португалії, Австралії та інших країнах.
23. Оксана Федоренко "Особливості впровадження технологій спільного викладання у процес навчання учнів з порушенням слуху" (Особлива дитина. Навчання і виховання №4 2014р.)
В статті висвітлені особливості спільної співпраці викладачів на уроках з нечуючими дітьми. Розкрито мету, зміст та особливості реалізації спільної педагогічної діяльності двох педагогів в Єдиному навчальному просторі, прокоментовані найбільш поширені моделі співвикладання.
24. Н.В. Заєркова, А.О. Трейтяк. "Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків. Київ - 2016р.
Мета посібника - відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, які найчастіше виникають у педагогів і батьків: зарахування дітей з ООП до навчального закладу, що таке універсальний дизайн і розумне пристосування, особливості організації НВП в інклюзивному закладі, обов'язки і функції асистента учителя та інших фахівців команди підтримки учня з ООП, розділи індивідуальної програми розвитку (ІПР) тощо.
25. Н.З. Софій "Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами (Видавництво "Плеяди". Київ-2015р.)
Методичний посібник містить загальну інформацію про структуру індивідуальної програми розвитку для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Посібник дуже корисний фахівцям інклюзивної освіти та батьків дітей з ООП.
22. Оксана Федоренко. "У пошуках оптимальних шляхів упровадження інклюзивного навчання - дітей з порушенням слуху" (Особлива дитина. Навчання і виховання. №2 2013р.)
У статті розглянутий досвід успішного впровадження інклюзивної освіти у Великобританії, США, Португалії, Австралії та інших країнах.
23. Оксана Федоренко "Особливості впровадження технологій спільного викладання у процес навчання учнів з порушенням слуху" (Особлива дитина. Навчання і виховання №4 2014р.)
В статті висвітлені особливості спільної співпраці викладачів на уроках з нечуючими дітьми. Розкрито мету, зміст та особливості реалізації спільної педагогічної діяльності двох педагогів в Єдиному навчальному просторі, прокоментовані найбільш поширені моделі співвикладання.
24. Н.В. Заєркова, А.О. Трейтяк. "Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків. Київ - 2016р.
Мета посібника - відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, які найчастіше виникають у педагогів і батьків: зарахування дітей з ООП до навчального закладу, що таке універсальний дизайн і розумне пристосування, особливості організації НВП в інклюзивному закладі, обов'язки і функції асистента учителя та інших фахівців команди підтримки учня з ООП, розділи індивідуальної програми розвитку (ІПР) тощо.
25. Н.З. Софій "Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами (Видавництво "Плеяди". Київ-2015р.)
Методичний посібник містить загальну інформацію про структуру індивідуальної програми розвитку для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Посібник дуже корисний фахівцям інклюзивної освіти та батьків дітей з ООП.
Немає коментарів:
Дописати коментар