середу, 18 жовтня 2017 р.

 Соціальна і життєва практика учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному просторі КЗ «ЗСЗШІ «Джерело»
 
Проблема інвалідності з дитинства і дискримінації таких осіб, в сенсі отримання ними повноцінної освіти, є однією з найбільш гострих у соціальній програмі нашого суспільства. Програма комплексної реабілітації дітей з психофізичними вадами, включення їх в широкий інклюзивний простір навчальних закладів, створення умов для досягнення кожною дитиною максимально можливої корекції та компенсації окремих чи комбінованих дефектів відзеркалена в комплексному перспективному плані КЗ «ЗСЗШІ «Джерело», це: «Розвиток і становлення форм і методів інклюзивної освіти закладу на 2012-2017 р.р.»  
У цій царині протягом п’яти років педагогічним колективом школи були виконані основні завдання:
Детальніше :
1. Проведений моніторинг результативності структурно-функціональних моделей інклюзивного навчання в умовах корекційної роботи експериментальних навчальних закладів різних типів в Україні.
2. Здійснено детальне вивчення нормативно-правової бази експериментальних навчально-реабілітаційних закладів, аналіз їх планів, програм, інших структурних складових щодо дослідження загальної функціональної моделі інклюзивного навчання.
3. Створена структурна модель функціонування закладу в умовах широкої інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній простір школи.

4. Відповідно до запитів соціуму, узгоджені дії педагогічних, методологічних, соціальних і медичних служб школи по виконанню корекційних програм розвитку дітей з вадами у розвитку.
5. Апробовані системи соціально-педагогічного патронату та консультативно-методичної допомоги батькам дітей, які навчаються за інклюзивною формою.
6. Створені умови для всебічного відновлення та зміцнення здоров’я дітей, та для максимально можливої компенсації вад психофізичного розвитку.

7. Запроваджені постійнодіючі семінари з питань інклюзивної освіти для педагогів і батьків.
8. Поповнена матеріально-технічна база для інклюзивної освіти в закладі.
9. Завдяки співпраці з інститутом спеціальної педагогіки АНП України та вищими навчальними закладами міста, створена бібліотека інклюзивного навчання.
10. Розроблена система планування корекційної роботи:
- корекційні програми розвитку;
- індивідуальні навчальні плани;
- програми по запобіганню виникнення неуспішності учня;
- плани роботи з розвитку слухового сприймання та мовлення;
- плани засідань консультаційних груп;
- сплановані довготермінові та короткострокові цілі корекційної роботи для кожного учня;
- обговорені і введені в дію індикатори досягнень учнів, інструменти оцінювання, інклюзивні стратегії і матеріали, посадові інструкції учасників інклюзивного навчання.
11. Протягом звітного періоду проведено 4 «круглих столів» за участю шкільних дефектологів та фахівців закладу вищої освіти, науково-практичні семінари-практикуми, більш 20-ти засідань консультативної групи підтримки дітей-інвалідів (по 4-5 засідань в рік).
12. Учасниками групи інклюзивної освіти накопичені науково-експериментальні розробки інноваційно-організаційних підходів для розвитку життєвих компетенцій у навчанні дітей-інвалідів способом самореабілітації, та розвитку їх громадянської активності та підвищення соціального статусу.

Під час п’ятирічної експериментально-пошукової роботи педагогами «Джерела» апробовані основні критерії ефективності реабілітаційних заходів:
- програмно-цивільне забезпечення всіх суб’єктів реабілітаційного простору;
- реалізація діагностичних методик (педагогічних, медичних, психологічних), спрямованих на виявлення порушень у розвитку дитини;
- залучення фахівців різних галузей до участі у творчих групах, семінарах-практикумах, пед читання;
- моніторинг комплексного оцінювання сім’ї, інструментарію для подальшої допомоги батькам, у яких росте дитина з психофізичними вадами;
- відстеження результативності роботи спеціалістів корекційно-розвивального процесу;
- кожного року підлягала аналізу результативність загальної роботи і знаходила узагальнення в ряді шкільних наказів стосовно результатів діяльності педагогічного колективу школи-інтернату в створенні інклюзивного простору для учнів з вадами психо-фізичного розвитку.
На основі оцінки критеріїв ефективності реабілітаційних заходів для дітей з особливими освітніми потребами, аналізу очікуваних результатів виконання 5-ти річного плану роботи (2012-2017 р.р.) розвитку інклюзивної форми навчання в закладі, спеціалістами школи розробляється план модернізації і подальшого удосконалення системи інклюзивного навчання, новітніх підходів та інноваційних заходів на наступне п’ятиріччя (2017-2022 р.р.). Така плідна праця повинна забезпечити новий ефективний крок у розвитку системи безперервної якісної освіти для осіб з особливими освітніми потребами.
Учитель-методист системи інклюзивного навчання С.П.Аушев.

Немає коментарів:

Дописати коментар